HELT SERIÖST!!!!

ÄR DET FEL PÅ MIN HÄST ELLER HAR HON BARA VÄRLDENS KÄNSLIGASTE MUN!??!?!
Jag har ridit två gånger med bett (igår och idag) och hon har redan sår...
SOM TUR ÄR så är det INTE I munnen utan i mungipan.
Jag smörjer med idomin och har ett ganska tjockt lager.. men no mtf.. sår ska hon få ändå..
-
JAG BLIR SÅ SJUKT LEDSEN!!!! på riktigt.. jag gråter..
Tappar lixom hoppet på att vi någonsin kommer komma någon stans..
Rider jag för länge med hacket så funkar inget i dressyren sen... Rider jag med bett över huvud taget blir det sår..
VARFÖR kan de bara inte funka?!
Jag kommer inte kunna starta i dressyr för man måste ha bett..
Hon kommer tappa SJUKT med ryggmuskler och hon har nästan inga nu pga att jag ridit med hack mer än bett..
-
Det känns hopplöst just nu.. men ska försöka komma tillbaka så att de går bra igen.. vilket varade ungefärr 2 veckor förra gången..
-
NÅGRA TIPS PÅ HUR JAG KAN GÖRA!?!?

Det kanske bara är att ge upp drömmen om att kunna rida henne med bett..
Men just nu.. är det min högsta önskan!


Kommentarer
Postat av: felicia

Testa ngn med gummi betg med gummi ring.

Får hon sår av det är det konstigt

2012-04-24 @ 20:56:37
URL: http://feliciae.blogg.se/
Postat av: Johanna

Testat annat bett? tex gummi? Elr funderat på hur stark du är i handen? Annars kanske du ska testa å skaffa ett annat "starkare" bett så du slipper dra henne i munnen om du nu gör det, eftersom hon är så stark :/

2012-04-24 @ 21:11:13
Postat av: Marie Küger

Novabett? Det ska ju vara mjukt mot munnen, rider ju med det på Exet när jag väl har bett på honom :)

2012-04-24 @ 21:42:27
URL: http://ettbenivarjehorn.blogg.se/
Postat av: Karolina

Dubbelkolla längden på bettet med en tränare, det kan vara så att det kniper när du t ex ställer igenom även om längden ser bra ut på marken. Dock var försiktig med att det inte istället blir för långt, hästen kan då få skador inne i munnen som kan orsaka ridproblem o framförallt smärta (har själv haft erfarenhet av det o det var inte ett dugg roligt)! Det kan också vara sp att om du tar ledande tygeltag så kan bettringar glida mot mungipan istället för längs med om du hänger med, inget konstigt med det men kan ge sår på känsliga hästar. Ett bett m fasta ringar kan du också testa, det kan nämligen inte nypa de på samma sätt son rörliga ringar kan. Vet inte vad du har för träns och du kanske redan kollat, men se till så att inte nosremmen ligger mot bett ringarna/mungipan. Lite tips bara!:-)

2012-04-24 @ 21:54:09
Postat av: Cici

Jag förstår att de e skitjobbigt :( Jag själv har alltid haft problem med sadlar till mina hästar och de känns så hopplöst. Jag vet inte alls om det funkar för dig men jag har ett rakt bett med fasta ringar och det funkar skitbra, problemet där är ju bara att man inte får ha rakt bett när man tävlar dressyr, så jävla fjantigt med tanke på att ett rakt bett som stör hästen så lite som möjligt är det bästa. Jag förstår att du mår jättedåligt över detta, men hööks kanske har nått? Dom har ju 10 % rabatt på allt nu.

2012-04-25 @ 09:51:00
Postat av: Anonym

Jag rekommenderar starkt att du provar ett Nova bett! Min häst har gjort enorma framsteg på det bettet, han var otroligt känslig innan!

2012-04-25 @ 16:05:00
Postat av: kajsa

det låter inge kul alls :( hoppas verkligen att det ordnar sig!

2012-04-25 @ 16:30:17
URL: http://kkajsajohansson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0